Gymfreaket

Tänk dig att vara mitt i livet och bli introducerad till gymmet av din mamma!

Där är jag.

Hon har försökt tidigare, i Zambia, men det höll inte. Lyfta skrot liksom – hur kul är det på en skala. Andas in andras svett. Skrålet från högtalarna. Stånk och stön runt om.

Men förra veckan var det annorlunda. Vant ledde hon mig till springmaskinerna som uppvärmning. Jag fick den fullt fungerande maskinen som all data fungerade på. ”Enter your weight”… Hon tog den ”trasiga”, den maskin som man kan springa på men som inte registrerar din vikt eller kaloriförbrukning. Sjutton minuters promenad, tre minuters jogging och fem minuters nedtrappning. Blev varm och mjuk, kändes bra i kroppen. Dags för ”skrotet”. Repetitioner om tre gånger tolv. Ben, mage, armar. Det kändes rätt skönt. Lugnt. Ingen stress. Få riktiga kroppsbyggare, mest mammor som jag själv. Såna som liksom jag just lämnat av barn på skolan, parkerat bilen och traskat upp till gymmet på skolområdet.

Gymvärdinnan manade mig att testa ett ”body pump” pass som gavs som introduktion helt gratis idag. Tvekade, ska jag, ska jag inte, äh ok jag testar!

Misstag!

Smet ut efter halva passet. Inget för mig bara pumpa, pumpa och sen hopp, hopp. Kändes som hela livmodern skulle ramla ur mig. Manlig gymledare. Ingen förståelse för trebarnsmödrars kroppar och dess behov.

Resten av dagen gick som på moln. Klar i knoppen och nöjd i kroppen.

En vecka senare har jag varit fyra gånger på gymmet! Vad månde bliva?

 

Leave a Reply

